Storm på Atlanterhavet

New York  •
Ved storm kunne det bli meget ubehagelig om bord. Krigsseiler Håkon Edvin Hansen Reisvaag erindrer fra denne perioden en tur over Atlanterhavet med kurs for New York - Ragnar må ha opplevd den samme stormen eller akkurat ha unngått den: Den 5. mai 1945 rant vi inn i en kraftig storm utenfor østkyste...

M/T G.C. Brøvig

Glasgow  •
Motortankeren G.C. Brøvig ble bygget i Göteborg i 1930 og hadde en bruttotonnasje på 9.718 tonn. Skipet kunne bunkre inntil 14.660 tonn dødvekt over en lengde på 476 fot (145 meter) og oppnådde en fart på 11,5 knop. Skipet gikk stort sett i oljetrafikken over Atlanteren og på Midtøsten gjennom hele...

Ombord på M/T G.C. Brøvig 1945-46

Cardiff  •
Kilde: http://www.warsailors.com/singleships/gcbrovig.html What follows are some of her subsequent voyages, some post war, from the personal diary of O. A. Henjum, received from his daughter. He joined G. C. Brøvig while she was still in New York on March 23-1945 [...] Left New York on March 24 with...

Frigjøringsdagen

Devonport  •
Fritjof Remø, som seilte på M/T G.C.Brøvig samtidig som Ragnar, erindrer: Under min siste tur fra USA til England med M/T G. C. Brøvig ble vi alle som kunne den 8. mai 1945 bedt om å møte på båtdekket. Der kunne kapteinen fortelle oss at krigen var slutt. Han takket oss på vegne av konge og regjerin...