Olav Henjum seilte ombord på M/T G. C. Brøvig samtidig som Ragnar. Olav mønstret på 22. mars 1945 og mønstret av i samme havn som Ragnar. Olav mønstret av 22. mars 1946, nesten 2 måneder før Ragnar. De to gikk av i samme havn og skulle hjem til Norge, begge to. Hvem vet, kanskje reiste de til Norge via den samme ruten? Fra Olav Henjums dagbok:

På reise Ras Tanura – Suez. Sa opp i dag, for avmønstring i Frankrike. Ankom oljehavnen Port de Bouc ved Marseille. Avmønstring i morgen. Vasker og pakker.
22. mars. 1 times biltur til sjømannshjemmet i Marseille.
23. mars. Går på det Norske konsulatet, men må vente noen dager.
28. mars. Avreise Marseille Kl. 07.30 med tog til Paris. Reisetid 14 timer.
29. mars. Går på generalkonsulatet, men må vente. Tar inn på Hotell «Ministere».
30. mars. Må vente på visum. Har det bra på hotellet.
4. april. Sender brev og kort hjem.
5. april. Avreise Paris, og det er god plass på toget til Antwerpen. Masse trøbbel på grensen til Belgia med undersøkelser og kontroll.
6. april. Er i Brussel kl. 07.30, og Antwerpen kl. 09.30. Tar inn på Max hotell. Venter på båt hjem.
10. april. Antakelig hjemreise fredag med D/S «Neptun». Ordner med hjemreisen på konsulatet.
12. april. Avreise fra Antwerpen kl. 15.00 med D/S «Neptun» for Stavanger, og endelig er jeg på reise hjem efter nesten 8 års fravær. Men jeg kan ikke si jeg gleder meg så meget som jeg skulle.
Den 14. april får vi norskekysten i sikte for første gang på mange år, kl. 16.00 eftermiddag. Ankom Stavanger 15. april kl. 02.00 og går om bord i M/F «Fjordrott» som avgår for Haugesund – ankom kl. 12.00
16. april. Er på mønstringskontoret og får tilgode-skrevet reisen og rasjoneringskort.

Vi kan nok anta at Ragnar også dro til sjømannshjemmet i Marseille og var innom det norske konsulatet for å ordne med hjemreise og orientere seg om hvordan man tok seg hjem. Vi kan også regne med at Ragnar faktisk reiste hjem med det samme skipet som Olav brukte, siden D/S Neptun på denne tiden gikk i fast skyttel mellom Trondheim, Bergen og Antwerpen. Tilsvarende vet vi at D/S Neptun gjorde opphold også på Mørekysten før det nådde Trondheim (Bergens Tidende). På denne tiden var det Neptun som opererte på Antwerplinjen; de andre skipene som opererte denne linjen i 1946 (Cygnus og Columba) var i mai/juni involvert i annen lastetransport.